8 : Domainer.se < 1 2 " !

 
Startsida
Meny
» Introduktion
» Inspiration
» Idéer
» AdSense
» Dyraste
» Webbhotell
» Gratis banners
» Sökordsmarknadsföring
» Länkar

» Kontakta oss

Länkar
» Gratissaker
» Domäner
» Domainers
» En Domainer
» Snapback
» Domainhunter

Sök på Google
Google


 


SÖKORDSMARKNADSFÖRING
”Ett revolutionerande sätt att nå nya kunder på...”

I Sverige steg internetförsäljningen med 34 % år 2005 och marknaden för internetannonser steg med 24,5 % till 1,65 miljarder kronor. Den effektiva sökordsannonseringen ökade dock med hela 58 procent till 146 miljoner kronor i Sverige (2005), allt enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Men fortfarande utgör bara dessa typer av annonser 6-10 % av internetmarknadsföringen i Sverige (enligt Google) medan andelen ligger på över 40 % i USA. En annan siffra som visar på Internets potential är att internetannonseringen bara står för 8 procent av de totala medieinvesteringarna.

 

Sökordsmarknadsföring

Sökordsmarknadsföring går ut på att företag köper en reklamplats bredvid sökresultatet, i det som kallas "sponsrade länkar" som man kan se i högerspalten på Googles sökresultatsida.

När någon t ex söker på ordet "dator” visas en mängd vanliga länkar rangordnade efter Googles rankingsystem (där den sidan som uppfattas som mest relevant visas först). Men man får också en rad länkar i högerspalten med annonser från diverse datorförsäljare. Klickar man på en av dessa länkar tvingas annonsörerna betala Google för besökaren som de förmedlat, priset är från 10 öre och uppåt.

Den låga kostnaden för mindre eftertraktade sökord gör det även möjligt för mindre annonsörer att använda sig av systemet, eftersom priserna är så pass låga per klick/besökare och de fasta kostnaderna är obefintliga. Men det finns vissa sökord, exempelvis ”Tax attorney” och ”Car accident lawyer”, som kostar flera hundra kronor för ett enda klick. Att priserna trissas upp så mycket på dessa sökord beror på att det företag som betalar mest också får sin annons visad högst upp och då är det större chans att fånga besökarens intresse.

Den största fördelen för annonsörerna är att de som söker information ofta är intresserade att köpa det de söker efter. I reklambranschen vet man sedan länge att det är värt många gånger mer att nå ut med sitt budskap till rätt målgrupp eller ännu hellre till en person som är på jakt efter produkten i fråga, än att bara kommunicera till ”vem som helst”.

Företagen i branschen

Google är överlägset marknadsledande på sökmotorsmarkanden, i svag konkurrens med bland andra svenska Eniro, Microsoftägda MSN Search, Yahoo och den tidigare största sökmotorn Altavista.

De tre största nätverken i Sverige är Google, Yahoo Search Marketing och Eniro. De har alla olika system och förutsättningar för de olika bolagen är väldigt annorlunda. Google lever på att ha det överlägset största antalet sökningar. Eniro har den största säljkåren i Sverige eftersom man även ger ut Gulasidorna. Yahoo Search Marketing säljer sponsrade länkar åt flera sökmotorer i Sverige, största kund är MSN.

Yahoo Search Marketing har även en högre servicenivå än Google, som det sägs knappt går att kontakta, sökmotorsgiganten verkar istället har rationaliserat tjänsten och allt sköts automatiskt via deras hemsida. En annan faktor som talar för Yahoo’s fördel är att en annons hos dem får innehålla max 370 tecken medan Google har 95 tecken som övre gräns.

Google Adwords

  • Visas bara på Google
  • Rubrik: Max 25 tecken
  • Text: 2 rader med högst 35 tecken vardera

 

Yahoo Search Marketing

  • Visas bl a på MSN, AltaVista, Spray och Yahoo
  • Rubrik: Max 60 tecken
  • Text: Max 250 tecken


CASE: DELL


För att illustrera vad ett enskilt företag har att tjäna på annonsering i sökmotorerna kommer jag presentera en jämförelse mellan vanlig trycka annonser och sponsrade länkar. Företaget som får stå som exempel är datorförsäljaren DELL, därför att de är mycket aktiva både när det gäller att skicka ut tryckta reklamblad och annonsera i sökmotorernas resultat.

Vid en sökning efter ”Dator” på Google placerade sig DELLs annons bland de första, annonsens text löd ”Fri frakt + Spara upp till 1.500:- vid onlineköp hos Dell”. Vad bolaget vill förmedla i sökmarknadsföringen är alltså ett lågt pris, det är vad de två argumenten bottnar i. De flesta som söker på ”dator” är troligtvis intresserade av att köpa DELLs produkter och därför har man säkert kommit fram till att just lågt pris är rätt argument att locka kunder med.

Fördelar med att köpa sponsrade länkar:

  1. Lättare att följa upp eftersom man exakt kan se hur många som sett annonsen och klickat på den.
  2. Olika budskap till olika målgrupper, exempelvis en sökning på ”snabb dator” ger en annan produktannons än ”billiga datorer”.
  3. Billigare, man betalar bara för dem som klickar på länken.
  4. Lättare att nå fram till rätt målgrupp (t ex de som vill köpa en ny dator).
  5. Man kan länka direkt till enskilda produkter istället för att alla kommer till startsidan.
  6. Betalningen av annonserna sker i efterskott.
  7. Annonserna är lätta att göra och oftast behövs ingen dyr reklambyrå.

 

Fördelar med tryckt reklam:

  1. Tillgänglig för den delen som inte är särskilt aktiv på Internet och finns i fysisk form som man kan spara eller visa andra.
  2. Reklambudskapet kan kompletteras med bilder, vilket inte är möjligt i de sponsrade länkarna.

Jag har även via Google tagit reda på vad dessa annonser kostar annonsörerna, priserna är kostnaden per klick (CPC). DELLs annonser är därmed inte så dyra sett till hur många potentiella kunder de får till sin hemsida, speciellt inte i jämförelse med TV-reklam. Där måste en film tas fram, reklamtid köpas och man kan sedan bara hoppas på att tittarna ska gå in på DELLs hemsida.

Prisexempel

Hyr dator 24 kr
Datorer 8 kr
Dator 5 kr
 

Vilka passar det för?

Sökordsmarknadsföring passar särskilt bra för annonsörer som riktar sig till en yngre målgrupp, eftersom de tillbringar relativt sett störst tid på Internet och är även mer benägna att handla ”online”.

Det som marknadsförs ska också helst gå att köpa online, t ex att marknadsföra en produkt som konsumenterna ändå behöver besöka en fysisk affär för att köpa är inte optimalt.

Därför skulle jag hävda att alla som säljer produkter eller tjänster via nätet, och har svårt att hitta ett medieval som täcker in konsumenterna, har mycket att tjäna på sökmarknadsföring. Även mindre företag, som inte har råd att anlita reklambyråer eller genomföra mer omfattande kampanjer, kan utan större kunskap eller tid lägga upp annonser på exempelvis Google.

Hot mot sökordsmarknaden

 Det största hotet är att de som söker efter informationen ser de köpta annonserna som ett störande inslag. Men så länge annonserna är relevanta (inom det området som sökningen sker) och att de placeras så att de skiljs från det riktiga sökresultatet så kommer nog Internetanvändarna acceptera annonserna.

Ett skräckscenario vore om sökmotorerna blev så kortsiktiga och giriga att de tog in vilka annonser som helst och var som helst. Ett exempel vore att de nuvarande textannonserna byttes ut mot animerade annonser (bildannonser som rör på sig) som kanske dessutom spelade upp störande ljud för att dra uppmärksamhet till sig. Men troligtvis är företagen bakom sökmotorerna medvetna om att de lever i symbios med användarna, och att de är bolagets målgrupp även om det inte är besökarna som ger bolaget intäkter utan annonsörerna.