8 : Domainer.se < 1 2 " !

 
Startsida
Meny
» Introduktion
» Inspiration
» Idéer
» AdSense
» Dyraste
» Webbhotell
» Gratis banners
» Sökordsmarknadsföring
» Länkar

» Kontakta oss

Länkar
» Gratissaker
» Domäner
» Domainers
» En Domainer
» Snapback
» Domainhunter

Sök på Google
Google



 


Introduktion/FAQ

I Sverige steg internetannonseringen med 63 % (2006), marknaden för sökordsannonser steg troligtvis ännu mer och i USA bedömer flera insatta att värdet på domännamn kan fördubblas i år... Vad betyder detta för dig?

Rätt använt innebär bra domännamn och hemsidor med mycket trafik (läs: besökare) en god inkomstkälla för ägarna.
Det bästa alternativet för att låta trafiken generera kassaflöden är i dagsläget Googles AdSense, det är en sorts textannonser från sökmotorn Google, som kan monteras på en webbplats där hemside-ägaren själv vill. Textannonserna skräddarsys automatiskt efter respektive webbsidas innehåll, exempelvis innehåller sidan resetips visas annonser från resebolag, flygbolag etc. Generellt upplevs Googles textannonser, som relaterar till sidans innehåll som mindre störande och mer intressanta än vanliga banner-annonser, just eftersom de levererar relevanta och diskreta länkar.

Länkar från Google:
 

 

Jag skulle vilja illustrera möjligheterna med ett exempel som jag kallar "100-to-1-strategy":

1) Du köper 100 domännamn, om vi tar .com-adresser som exempel kostar dessa dig 6000 kr (se webbhotell för att hitta registreringsombud). Adresserna kan vara ord som du tror kommer användas mycket i framtiden (t ex hd-dvd.com, marstravel.com, computerpen.com osv.). En .com adress kostar kring 60 kr, för .se är det drygt det dubbla (140 kr).
2) Om du lyckas sälja en av dessa till ett skäligt pris (10-15 000 kr) och de 99 resterande blir värdelösa har du fortfarande gjort en vinst (!).
3) Naturligtvis blir inte de övriga värdelösa, vissa blir nog inte lönsamma men å andra sidan har de inte kostat dig något eftersom du redan tjänat igen det på "den hundrade".

Vem skulle t ex inte ha vilja registrerat mp3.com eller suduko.com? Det gäller bara att reagera och tänka domännamn innan någon annan gör det. 
 


Vad är ett domännamn?

Ett domännamn är egentligen bara ett enklare sätt för att finna en webbadress än att använda IP-nummer. IP-nummer är det nummer datorer använder för att lokalisera en webbplats på Internet och en webbadress är inget annat än en översatt kombination av nummer. En domän består av två delar - ett namn och en toppdomän. T ex ”aftonbladet” är namnet och .se är toppdomänen.

Är det olagligt?

Det är inte olagligt att registrera ett domännamn. Som tidigare nämnds är en internetadress just som det låter, en adress, där man ska hitta information. Domänbranschen har tyvärr fått ett dåligt rykte, men det beror på att många fortfarande är okunniga om hur Internet fungerar. Domäner registreras ”först till kvarn”, därför måste man vara snabb och tänka i förväg vilka adresser man behöver.

Däremot kan företag som tycker att någon inkräktar på deras namn/varumärke i ”ond tro” välja att inleda en tvistlösning (för .se kallas den ATF och kostar 5000-10000 kr för den som inleder processen och för internationella domäner UDRP och kostar minst det dubbla).

Den person som för några år sedan ville starta en sökmotor med namnet "Find us" och som registrerade "Findus.com", blev dragen inför Wipo av matvarujätten Findus. Men han vann och Findus tvingades sedermera förmodligen betala dyrt för att köpa domännamnet. Hans agerande var alltså inte olagligt och inte heller omoraliskt om han verkligen hade tänkt starta en söktjänst... Läs mer här >>

Vad är AdSense?

Så här beskriver Google själva AdSense:
"Tjäna mer på din webbplats samtidigt som du ger besökarna en mer givande upplevelse på nätet. Google AdSense™ visar automatiskt text- och bildannonser som exakt matchar innehållet på din webbplats och ditt innehåll i annonserna är så bra matchat att dina användare verkligen kommer att tycka att de är användbara. Och när du vill lägga till Google WebSearch på din webbplats visar AdSense även matchande annonser på dina sökresultatsidor. Med AdSense får du bättre annonsinkomster med minimal ansträngning och utan extra kostnad."

  Klicka på knappen för att
registrera ett AdSense-konto!

Vad är ett domännamn värt?

Det fastigheter var på 80-talet är domännamn på 2000-talet! Precis som att det inte finns hur mycket mark att bygga på som helst är antalet bra domännamn också begränsat. Sport.se, datorer.se och tv.se är bra domäner, men vill du äga dem räcker varken 5000, 10 000 eller 20 000 kronor. Kanske får du ge mellan 70 000 – 300 000 kr…

Dessa namn är värdefulla av flera anledningar, dels för att de ger väldigt många besökare (type-ins) och för att de är perfekta för att driva en sida på. I USA är bra domännamn värda väldigt mycket pengar, det säljs årligen flera enskilda namn som går för över 1 miljon dollar! 2006 såldes domänen sex.com för hela 90 miljoner kronor. I Sverige har .se-adresserna också börjat kosta en hel del, inkasso.se gick för några år sedan på över 100 000 kr och snickare.se 85 000 kr.

Statistik

  • ccTLDs (landskodsdomäner) fortsätter att växa. Det finns 248 ccTLDs och fem av dessa såg tvåsiffriga tillväxtsiffror: .at (Österrike), .es (Spanien), .fr (Frankrike), .ru (Ryssland), and .us (USA).
  • Domänvärde ökade med i snitt 25% per år de senaste tre åren.
  • I Sverige steg internetförsäljningen med 34 % (2005)

 Hur mycket tjänar man på AdSense?

Det enkla svaret är att det beror helt och hållet på hur många besökare din hemsida har, och vad den handlar om (om annonserna passar målgruppen). Vissa områden är populärare bland annonsörer och du får mer betalt per annonsklick, t ex kan klick med ord som lawyer/attorney (advokat på engelska) generera uppemot 100 kr, se mer under Dyraste i menyn. På svenska skulle jag tro att hemsidor som innehåller information t ex bilar, datorer och andra kapitalvaror ger bra intäkter per klick.

Ju mer relevant annonserna är för ditt innehåll, desto fler klick kommer de att generera. Dina besökare har ju på något sätt sökt sig fram till din sida för att de är intresserade av sidans innehåll.

Google-annonserna som du kan visa på dina webbsidor kan antingen vara annonser med betalning per klick (CPC) eller kostnad per 1000 visningar (CPM), medan resultatsidor för AdSense for search (sökruta, t ex här till vänster) endast visar CPC-annonser. Det innebär att annonsörer betalar antingen när användare klickar på annonser eller när annonsörens annons visas på din webbplats.

Andra saker som avgör hur mycket du tjänar är var du placerar dina annonser. Placerar du annonserna längst ned på din sida, kan du räkna med färre klicks än om du placera annonserna mer synligt för besökaren. Man brukar säga att minste en annons ska ligga "before the fold", alltså utan att besökaren behöver rulla ner på sidan.